Dentsu Aegis förvärvar Sveriges ledande dataanalysföretag Outfox

2017-05-31 15:12:13

Idag meddelar Dentsu Aegis Network sitt förvärv av svenska Outfox. Outfox kommer med sin expertis att integreras med iProspect vilket gör Dentsu Aegis Network till ledande på den svenska marknaden inom digital analys och konverteringsoptimering.

Dentsu Aegis fortsätter att stärka sitt dataerbjudande genom förvärvet av Outfox, certifierad partner till Google och Optimizely och en av de största återförsäljarna i världen av Google Analytics 360. Outfox kompletterar iProspects och Dentsu Aegis expertis inom datadriven marknadsföring med digital analys och konverteringsoptimering. Det innebär även att det inom koncernen kommer att finnas kompetenser inom DoubleClick och förstärkta kompetenser inom Google Analytics.

– I Sverige, och även i Norden, är Outfox marknadsledande och thought leader inom sitt område. Vi är mycket stolta och glada över att Outfox blir en del av vårt nätverk och att vi mot våra kunder nu kan ge möjlighet till större kännedom om deras kunders beteende samt bidra till ännu större avkastning på deras digitala investeringar. Nu stärker och breddar vi dataerbjudandet med en nischad expertis i världsklass, säger Mattias Behrer, VD och koncernchef på Dentsu Aegis Network i Sverige.

Outfox grundades år 2010 och ägs av Lars Johansson och Christoffer Luthman, som båda utgör ledningsgruppen. Företaget har sin bas i Stockholm med 14 anställda och kommer i och med förväret att ha representation i koncernledningen för Dentsu Aegis Sverige.

– Att integreras med iProspect och Dentsu Aegis innebär att vi, utöver vårt nuvarande erbjudande, på ett naturligt sätt kan erbjuda våra kunder fler tjänster och kompetenser inom datadriven marknadsföring. Det innebär också att vi får möjlighet att aktivera den data om kundbeteenden som vi samlar in, i flera olika kanaler som till exempel SEM, SEO, display och programmatiska köp, säger Lars Johansson på Outfox.

– Vårt gemensamma erbjudande och kombinerade expertis gör oss otroligt starka på en marknad som är i ständig rörelse. För våra kunder innebär det breddad och samlad digital kompetens, säger Henrik Lidroth, VD på iProspect Sverige.

Förvärvet av Outfox går i linje med andra förvärv inom Dentsu Aegis Network; däribland den danska digitalbyrån Magnetix i juni i fjol, men även det nyligen lanserade affärsområdet inom Amnet som fokuserar på data och teknisk infrastruktur.

 

Om iProspect

iProspect är en fullservicebyrå inom digital marknadsföring vilket inkluderar tjänster inom bland annat Digital Strategi, Sökmarknadsföring (SEO och SEM), Display, Paid Social, Konverteringsoptimering (CRO), Digital Analys och utbildningar inom nämnda områden. Med en personalstyrka på över 4000 specialister och 88 kontor på 53 marknader världen över är iProspect ett av de världsledande företagen inom digital marknadsföring. iProspect är certifierad partner till Google, DoubleClick, Bing och Optimizely. I Sverige består iProspect av ett 70-tal experter stationerade i Stockholm och Göteborg.

 

Om Outfox

Outfox är ett konsultbolag med expertkompetens inom digital analys och konverteringsoptimering, grundat i Sverige. Genom att samla in, bearbeta och analysera information ger Outfox sina kunder insikter som stärker deras affär. Outfox är även en sälj- och servicepartner för Google Analytics 360 Suite. Outfox har sedan starten hjälpt många organisationer att bli datadrivna och bland kunderna märks många starka varumärken och företag med internationell närvaro.

 

Magnus Lindholm blir ny VD för Posterscope Sverige

2015-10-07 08:00:55

Magnus Lindholm, som idag är ansvarig på Amplifi Sverige, får utökat ansvar och blir ny VD på Posterscope efter Mikael Jiffer som lämnar för rollen som Marknadsdirektör på Svenska Fotbollsförbundet.

 

 

Kristina Juhlin blir ny VD på Amnet Sverige

2015-08-20 08:51:40

Kristina  Juhlin blir ny VD på Amnet Sverige och tillträder sin tjänst under september. Kristina är idag Digital  Officer på Carat och kommer tidigare från MEC där hon varit Digitalchef  och Chief Strategy Officer.

Läs pressmeddelandet här

Vizeum – världens snabbast växande nätverk

2015-07-09 16:50:26

Det oberoende analysföretaget RECMA kartlägger mediebyråmarknaden i över 60 länder världen över och i en ny rapport slås det fast att Vizeum förra året var det snabbast växande nätverket i världen. Vizeums intäkter ökade då med 29,1 procent vilket är 9 procentenheter mer än BPN, som kommer på andra plats.

Vizeums omsättning har ökat med 9,1 procent jämfört med föregående år och 2013 ökade den med 5,4 procent till en omsättning på drygt  miljarder kronor.

– Vi mår väldigt bra.  Vi har en tydlig stöttning från nätverket och vi  har sedan jag klev in jobbat kontinuerligt och systematiskt med att ta affären framåt mot innovation. Dessutom  har vi haft fokus på att göra ett bra jobb för både befintliga och nya kunder, säger Frippe Stenberg, VD Vizeum Sverige.

I slutet av förra året vann Vizeum uppdraget för Comhem och kunder som Betsson och AJ Produkter har utökat sina uppdrag hos byrån.

– Nya kunder är den största  orsaken till att vi växer. Samtidigt försöker vi också att skriva nya typer av avtal och inte vara så beroende av hur mycket media en kund köper. Vi går mer och mer mot rena konsultavtal. Dessutom startar vi nya initiativ, som vår innovationsbyrå Spark, menar Frippe.

Vizeum har idag 65 kontor på 45 marknader.