Dentsu Aegis förvärvar Sveriges ledande dataanalysföretag Outfox

2017-05-31 15:12:13

Idag meddelar Dentsu Aegis Network sitt förvärv av svenska Outfox. Outfox kommer med sin expertis att integreras med iProspect vilket gör Dentsu Aegis Network till ledande på den svenska marknaden inom digital analys och konverteringsoptimering.

Dentsu Aegis fortsätter att stärka sitt dataerbjudande genom förvärvet av Outfox, certifierad partner till Google och Optimizely och en av de största återförsäljarna i världen av Google Analytics 360. Outfox kompletterar iProspects och Dentsu Aegis expertis inom datadriven marknadsföring med digital analys och konverteringsoptimering. Det innebär även att det inom koncernen kommer att finnas kompetenser inom DoubleClick och förstärkta kompetenser inom Google Analytics.

– I Sverige, och även i Norden, är Outfox marknadsledande och thought leader inom sitt område. Vi är mycket stolta och glada över att Outfox blir en del av vårt nätverk och att vi mot våra kunder nu kan ge möjlighet till större kännedom om deras kunders beteende samt bidra till ännu större avkastning på deras digitala investeringar. Nu stärker och breddar vi dataerbjudandet med en nischad expertis i världsklass, säger Mattias Behrer, VD och koncernchef på Dentsu Aegis Network i Sverige.

Outfox grundades år 2010 och ägs av Lars Johansson och Christoffer Luthman, som båda utgör ledningsgruppen. Företaget har sin bas i Stockholm med 14 anställda och kommer i och med förväret att ha representation i koncernledningen för Dentsu Aegis Sverige.

– Att integreras med iProspect och Dentsu Aegis innebär att vi, utöver vårt nuvarande erbjudande, på ett naturligt sätt kan erbjuda våra kunder fler tjänster och kompetenser inom datadriven marknadsföring. Det innebär också att vi får möjlighet att aktivera den data om kundbeteenden som vi samlar in, i flera olika kanaler som till exempel SEM, SEO, display och programmatiska köp, säger Lars Johansson på Outfox.

– Vårt gemensamma erbjudande och kombinerade expertis gör oss otroligt starka på en marknad som är i ständig rörelse. För våra kunder innebär det breddad och samlad digital kompetens, säger Henrik Lidroth, VD på iProspect Sverige.

Förvärvet av Outfox går i linje med andra förvärv inom Dentsu Aegis Network; däribland den danska digitalbyrån Magnetix i juni i fjol, men även det nyligen lanserade affärsområdet inom Amnet som fokuserar på data och teknisk infrastruktur.

 

Om iProspect

iProspect är en fullservicebyrå inom digital marknadsföring vilket inkluderar tjänster inom bland annat Digital Strategi, Sökmarknadsföring (SEO och SEM), Display, Paid Social, Konverteringsoptimering (CRO), Digital Analys och utbildningar inom nämnda områden. Med en personalstyrka på över 4000 specialister och 88 kontor på 53 marknader världen över är iProspect ett av de världsledande företagen inom digital marknadsföring. iProspect är certifierad partner till Google, DoubleClick, Bing och Optimizely. I Sverige består iProspect av ett 70-tal experter stationerade i Stockholm och Göteborg.

 

Om Outfox

Outfox är ett konsultbolag med expertkompetens inom digital analys och konverteringsoptimering, grundat i Sverige. Genom att samla in, bearbeta och analysera information ger Outfox sina kunder insikter som stärker deras affär. Outfox är även en sälj- och servicepartner för Google Analytics 360 Suite. Outfox har sedan starten hjälpt många organisationer att bli datadrivna och bland kunderna märks många starka varumärken och företag med internationell närvaro.

 



Föregående nyhet: Magnus Lindholm blir ny VD för Posterscope Sverige